اینفلوئنسر مارکتینگ اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است و مجموعه های متفاوتی در حال ایجاد استراتژی اینفلوئنسر خود می باشند.
بازاریابی تأثیرگذار با وجود انتقاداتی که از آن می شود، توانسته است بسیار مؤثر واقع شود و موجب پیشرفت کسب و کارها شود. این روش بازاریابی موجب دسترسی آسان به شمار بالاتری از مخاطبان می شود و نرخ تبدیل را به شدت افزایش می دهد. بازگشت سرمایه در چنین شرایطی، حتمی است.
بازاریابی تأثیرگذار شامل اقداماتی است که با هدف تبلیغ محصول از سوی افراد برجسته انجام می شود. افراد برجسته یا اثرگذار معمولاً نظرات خود را درباره بهره گیری از محصولی خاص و یا فالوورکنندگان در شبکه های اجتماعی ارائه می دهند و بدین ترتیب به تبلیغات برای برندها اقدام می کنند. این افراد برجسته و شاخص می توانند چهره های شاخص اینستاگرامی و دیگر شبکه های اجتماعی باشند.
اینفلوئنسر شخصی است که توانایی اثرگذاری بر تصمیمات دیگران را دارا می باشد. این افراد در حیطه کاری خود، صاحب نظر هستند. برترین ابزاری که اینفلونسرها در اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند، شبکه اجتماعی می باشد. در این شبکه ها، دسترسی جامعی به افراد مختلف است. اینفلوئنسرها می توانند یکی از گزینه های زیر باشند:
- افراد سلبریتی یا افراد مشهور
- افراد مطرح و متخصص و صاحب نظر در زمینه های گوناگون
- وبلاگ نویس ها و تولیدکنندگان محتوا
بازاریابی تأثیرگذار اصلاً پدیده جدیدی نیست و از مدتها قبل وجود داشته است. اولین بار در سال 1920 بود که کوکاکولا در کمپین های بازاریابی خود، فرد جدیدی را معرفی نمود. وی، لباس یکدست قرمز داشت و با موی و ریش انبوه سفیدرنگ به کاربران لبخند می زد. نام این فرد بابانوئل بود. هرگز نباید از یاد برد که بابانوئل کوکاکولا، یکی از معروف ترین اشخاص اثرگذار در حوزه بازاریابی بوده است. این مسئله نشان می دهد که بازاریابی تأثیرگذار اصلاً پدیده جدیدی نمی باشد.
طول عمر روش های سنتی تبلیغات تمام شده است و اینک باید از تکنیک های جدید برای تبلیغات استفاده نمود. صاحبان کسب و کارها با گذاشتن توییت در توییتر و اشتراک گذاری محتوای مختلف در شبکه های اجتماعی، زمان زیادی را برای فعالیت در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. ولی نباید فراموش کرد که با شمار زیادی از دنبال کننده، نتیجه مورد انتظار بدست نخواهد آمد. اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ از جنبه های مختلف، شامل موارد زیر است:
- مشتریان به توصیه های اشخاص اثرگذار اعتماد کامل دارند.
- بازاریابی اثرگذار به صورتی اعتمادپذیر سبب افزایش میزان بازگشت سرمایه می گردد.
- گسترش چشمگیر بهره گیری از شبکه های اجتماعی با هدف پیشرفت فعالیت های بازاریابی صورت می گیرد.
- اینفلوئنسرها می توانند حامیان برندها باشند و با جلب اعتماد مخاطبان، موجب فروش بیشتر محصولات و خدمات شوند.
- اینفلوئنسرها به روش های مختلفی مانند تولیدمحتوای متنی، تبلیغ برندها، انتشار مطالب برندها در وب سایت و ... موجب رونق هر کسب و کاری می شوند.
برای این کار باید اقدامات زیر را انجام داد:
- هدف نهایی کاملاً مشخص شود.
- مخاطب هدف به درستی شناسایی شود.
- شبکه اجتماعی به درستی انتخاب شود.
- برترین اینفلوئنسرها انتخاب شوند تا بیشترین تأثیرگذاری ایجاد شود.
- با اینفلوئنسرهای موردنظر ارتباط گرفته شود.
- بودجه کمپین به صورت کامل تعیین شود.
- تولیدمحتوای بسیار باکیفیت انجام شود.
- نتایج کمپین بازاریابی اینفلوئنسرها به صورت کامل آنالیز شود.
با اقدامات فوق می توان بازاریابی تأثیرگذار را به خوبی انجام داد. هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ بر اساس فاکتورهای مختلفی محاسبه می شود. اجرای دقیق هر یک از مراحل فوق اهمیت زیادی دارد. در صورتیکه یکی از مراحل به درستی انجام نشود، نتیجه موردانتظار بدست نخواهد آمد.